Dagens platta

27 September, 2011

Den här skivan har just släppts av poeten, skribenten och Bear Quartet sångaren Mattias Alkberg. Jag blev nyfiken efter att ha läst de strålande recensionerna i nästan samtliga svenska tidningar. Albumet har jag bärt med mig överallt idag; på bussen, på Upplandsgatan, i trappor, på åhlens, under broar, springandes över gator, i klädaffärerna, under matlagning och bloggande.

Jag är väldigt svag för bra skriven svensk poptext såsom Anna Järvinen, Säkert och Veronica Maggio. Mattias Alkberg är kanske mer rock än pop men texterna är likväl strålande på ett Annika Norlin vis. Det märks att människan skriver. I “allting är drömt” till exempel sjunger han ” Bara bilder. Regnet inomhus och eld i burspråken. Allt väger ingenting. Fjäderlätta steg på sänghimlen.” Orden sjungkvider han på det bästa sättet dessutom. Rekommenderas starkt.

Appropå Annika Norlin gör hon och klungan (<3) en föreställning på Södra Teatern i sen december. Då borde jag ha kommit hem från London. Är i Stockholm just nu då det är familjeangelägenheter på gång.

Leave a Reply

