För framtidshopp återkom en annan dag

12 October, 2011

Idag publicerade The Guardian uppgifter om att arbetslösheten i Storbritannien har nått sin högsta nivå sedan 1996. Vilket gör den att den brittiska arbetslösheten ligger på 8,1%. De som är främst drabbade är ungdomar mellan 16-24 där det nu har satts ett rekord i antalet arbetslösa. Detta tyder på som så många har sagt tidigare att Storbritannien är på väg i en andra våg av recession.

Detta känns härligt att vakna upp till som en student som just har inlett mitt sista år på universitetet. Visserligen har jag just färdigställt en svensk examen och kan åka hem igen om jag finner det omöjligt att hitta ett jobb. Oron finns där men det är inte mig själv jag är mest orolig för. Upploppen i London i sommras vart ingenting jag blev riktigt förvånad över. Visserligen är jag skyddad i min studentbubbla men man märker av krisen i detta land. Det dras ner överallt. Statlig media, sjukvård, anställda försvinner i en rasande takt. Även privata företag drar ner ordentligt. Många av mina vänner på universitetet har misslyckats med att skaffa den så viktiga praktiken för deras utbildningar. Dörrar stängs i en rasande fart. Men vad ska de göra? Landet ligger i en djup kris och måste dra ner sina utgifter. Problemet är dock att de kastar barnet med badvattnet för att ta ett gammalt svenskt hederligt uttryck. Universiteten kommer bli ännu mer beroende av företags sponsringar som vi ser bli en realitet i och med de nya reglerna som röstades fram förra året.

På mitt universitet, Middlesex University i norra London kan man redan se resultat av detta företagstänk och skumma prioriteringar. De har stängt ner de mindre gamla campusen i Trent Park och Oakwood och flyttat allt till det gigantiska campuset Hendon. Där har kaffemärket Costa ensamrätt på kaffeförsäljning. Banken Santander fixar våra studentkort och är de enda som har rätt att ha automater på området. När vi skaffade våra studentkort så erbjöd dem oss att starta upp konton i deras bank. Universitet serverade alltså tusentals nya kunder för Santander på ett silverfat. De flesta av mina vänner vägrade blankt att öppna konto hos dem men man kan bara ana hur många studenter som föll för deras erbjudande. Som vår professor sa: “Hendon är hårdare men mer rättvist” samtidigt som han log ett snett ironiskt leende.

Appropå professorer har de sagt upp 300 anställda på Universitetet samtidigt som man kan glida runt i de sprillans nya lokalerna med de fula mulliga fotöljerna som utgör launcherna i de olika salarna. Samtidigt som man sippar på sitt Costa kaffe och känner sitt Santander kort bränna i plånboken.

Som sagt; för framtidshopp kan jag rekommendera att komma åter en annan dag.

Leave a Reply

